Event- en reportagefotografie bij sociale evenementen
Het merk John West is vast geen onbekende voor de visliefhebbers onder ons. Al sinds 1857 maken zij “vis op z’n best”. Met hun visproducten willen ze bijdragen aan een actieve en gezonde lifestyle. Geheel passend bij dat streven is John West een partnership aangegaan met de FC Utrecht Oldstars, die allerlei activiteiten voor diverse doelgroepen organiseren in het Utrechtse stadion Galgenwaard. Dat varieert van sportactiviteiten voor speciale doelgroepen, tot aanwezig zijn bij voetbalwedstrijden en kookwedstrijden. Als documentairefotograaf ben ik hier trouw bij aanwezig om het verhaal van zo’n evenement vast te leggen en zo het plezier, de vreugde en de onderlinge steun die er heerst voor altijd op beeld te vangen.
Sociale activiteiten in beeld
John West vindt het belangrijk om bij te dragen aan de maatschappij en een actieve en gezonde lifestyle te faciliteren. Dat is dan ook de reden waarom het merk de FC Utrecht Oldstars sponsort. De OldStars zijn een hechte groep gepensioneerde mannen die nog altijd hartstikke actief en sportief in het leven staan. Samen met FC Utrecht en John West organiseren zij allerlei mooie activiteiten voor diverse doelgroepen. Denk aan een heuse voetbalwedstrijd voor kinderen of kookworkshops, waarbij John West uiteraard voor de heerlijke tonijn en andere producten zorgt. Ook organiseren ze prachtige activiteiten voor goede doelen, zoals het Daan Theeuwes Centrum: een revalidatiecentrum voor jonge mensen met ernstig niet-aangeboren hersenletsel.
Met mijn documentairefoto’s van deze evenementen wil John West de mooie maatschappelijk inzet vastleggen. Met deze vorm van communicatie over de initiatieven laten ze zien aan partners, intern en extern, waaraan John West maatschappelijk bijdraagt. Daarnaast zetten ze mijn foto’s in voor hun marketinggesprekken en presentaties om aan (mogelijke) klanten, met name retail, te laten zien op welke manieren zij zich inzetten op sociaal maatschappelijk vlak
Foto’s met de branding van John West
Eerder werden de evenementen wel gefotografeerd door een fotograaf vanuit FC Utrecht en kreeg John West daar een aantal beelden van. Alleen waren die beelden logischerwijs vooral gericht op de FC Utrecht-branding en was John West hierbij als sponsor nauwelijks zichtbaar. Daarom ging John West opzoek naar een eigen fotograaf om de activiteit nog mooier in beeld vast te leggen met een John West focus. Voor beelden die wél perfect passen bij hun branding en waarin hun merk goed naar voren komt, kwamen ze bij mij uit als hun huisfotograaf.
Bij elk evenement bespreken we van te voren wat de activiteit inhoudt. Wat zo leuk is aan de opdracht bij John West is dat ze mij helemaal mijn gang laten gaan. Bij elk evenement maak ik voor hen beelden die de sfeer goed weergeven in mijn kenmerkende documentaire-reportagestijl, waar John West specifiek door aangetrokken werd. Ik zorg er bewust voor dat het John West-logo erop zichtbaar is op de foto’s, zodat de beelden echt een John West-sausje hebben.
Ik denk graag mee hoe we beelden kunnen creëren die bij de branding van jouw merk passen en waarin jouw merk echt tot zijn recht komt.
Ik lever John West na elk evenement een uitgebreide beeldbank aan. Ze krijgen dus een grote variatie aan (nog onbewerkte) beelden te zien. John West mag daaruit zijn favoriete beelden kiezen, zodat ik juist die beelden vervolgens uitgebreid voor hen kan bewerken. Daarmee hebben zij een grote selectie zelfgekozen beelden die perfect passen bij wat ze voor hun communicatie en marketing nodig hebben én die aansluit bij hun branding.
Enthousiast achter de bal aan
Als fotograaf is het prachtig om bij deze evenementen aanwezig te zijn. De blijheid straalt van de gezichten van alle aanwezigen af. Die vrolijkheid vang ik ook met ontzettend veel plezier in mijn foto’s. Het is prachtig om vast te leggen hoe de Old Stars met de aanwezigen omgaan en hen belangeloos een mooie dag bezorgen.
Van deze evenementen kom ik altijd blij en energiek terug. Ik kan dan niet wachten om de foto’s bekijken en vervolgens samen met John West die beelden te kiezen die het échte verhaal van het event vertellen, die de mooie momenten laten zien en die ze voor hun doelen kunnen inzetten.
Mijn persoonlijke favoriete foto? Dat was één van de eerste foto’s die ik voor John West maakte. Bij een voetbalevenement moesten de jonge aanwezigen als een van de activiteiten alle ballen in een metalen ton schoppen. Daar heb ik actiefoto’s van gemaakt, waarbij één kind uit enthousiasme zelfs (bijna) de ton in viel. Het plezier spatte ervan af.
Nog een van mijn favorieten is een foto die ik tijdens een voetbalwedstrijd van FC Utrecht heb gemaakt. Vader en zoon hebben hier een heel lief moment. Smelt. Daar hou ik van.
Een samenwerking om blij van te worden
Mijn samenwerking met John West is er één waar ik ongelooflijk veel plezier uit haal. Ik breng dit mooie merk en hun maatschappelijke betrokkenheid heel graag in beeld in unieke, oprechte beelden. Zo hebben zij altijd echte beelden tot hun beschikking die passen bij hun marketing en communicatie. Elke organisatie zit vol met prachtige verhalen. Hoe mooi is het om die verhalen voor John West met beeld te mogen vertellen!
Het is al helemaal de kroon op mijn werk om, na aanlevering van mijn foto’s, mooie woorden van de opdrachtgever terug te krijgen. Dit is wat Sennah Curfs, accountmanager bij John West, zegt over onze samenwerking:
“Sandra weet als geen ander hoe ze de activatie in beeld moet brengen. Ze denkt altijd proactief en vol enthousiasme mee hoe we zo goed mogelijk het merk en de activiteit in beeld kunnen brengen. Wij ervaren de samenwerking als erg prettig door de expertise, ervaring en het fijne karakter van Sandra.”
Zo trots! Klik op het filmpje hieronder voor een compilatie van de reportagefotografie voor john west tot nu toe
En aan het einde zie je mij aan het werk. Foto's gemaakt door verschillende stagiaires.
Wil je jouw evenement laten vastleggen - écht, zoals het is?
Jouw evenement – hét evenement waar je lange tijd naartoe werkt – duurt maar even. Maar de foto’s ervan blijven voor altijd. Met veel plezier breng ik voor organisaties hun evenementen in beeld met unieke sprekende beelden om in te zetten voor je marketing en promotie. Die beelden helpen je om mooie momenten te herbeleven, je imago en bedrijf te versterken en om vol trots met de buitenwereld over jouw event te delen.