Marketing in de zorg goed aanpakken?
5 tips van een zorgfotograaf
Niet alleen voor bedrijven, maar ook als zorginstelling is marketing heel belangrijk. Het is essentieel om verhalen te vertellen die de menselijke kant van de zorg zichtbaar maken. Daarmee wek je vertrouwen bij patiënten, straal je expertise én warmte uit, en trek je nieuwe betrokken deskundige medewerkers aan. Foto’s zijn een onmisbaar onderdeel van marketing in de zorg. Ze geven een gezicht aan de zorg en maken de verhalen persoonlijker en toegankelijker. Als zorgfotograaf kom ik bij allerlei zorginstellingen – van ziekenhuizen tot (fysio)therapeuten tot zorg/wooncomplexen – om hen te helpen aan echte, verhalende beelden. Dit zijn mijn 5 tips om met jouw marketing in de zorg mensen te boeien, te binden en te raken.
Waarom is marketing in de zorg belangrijk?
Met marketing in de zorg geef je mensen buiten je organisatie een inkijkje in wat er zich binnen de deuren afspeelt. Dat doe je om patiënten een beeld te geven van jouw zorg, om sollicitanten hun mogelijke werkplek te laten zien en ook om het verhaal te vertellen dat jij als zorginstelling te vertellen hebt. Over wat jullie doen, met hoeveel zorg en aandacht jullie dat doen en waarom jullie dat doen.
Marketing in de zorg is om verschillende redenen belangrijk:
-
Je trekt nieuwe, betrokken medewerkers aan. Met sterke marketing laat je aan zorgprofessionals zien wat het zo mooi maakt om juist voor jouw organisatie te werken.
- Je wekt vertrouwen bij nieuwe patiënten of cliënten. Voor veel mensen is het spannend om zorg te ontvangen. Wat staat hen te wachten? Waar komen ze terecht? Laat zien dat jouw professionals bekwaam zijn en veel oog hebben voor de patiënt. Daarmee maak je de stap naar zorg minder spannend.
- Je maakt jouw zorg zichtbaar. Soms kan een zorgbedrijf voor de buitenwereld vooral lijken op een gebouw met veel mensen in witte jassen. Wat doen de zorgprofessionals? Wat komt er bij een behandeling kijken? Hoe is de omgang met de patiënt? Dát maak je zichtbaar met patiëntverhalen en échte foto’s.
- Je blijft in beeld. Voor patiënten, voor nieuwe werknemers en ook voor familieleden van patiënten. Daardoor weten zij jouw instelling te vinden als ze zorg nodig hebben of een mooie zorgfunctie zoeken.
- Je laat zien waar je voor staat. Iedere zorginstelling heeft een eigen unieke missie en visie. Maak met marketing in de zorg duidelijk wat jouw organisatie onderscheidt. Daardoor onthouden mensen jouw zorginstelling beter.
- De zorgomgeving en zorgverleners spelen een cruciale rol in de keuzes van patiënten en hun dierbaren. Met jouw zorgmarketing maak je voelbaar hoe warm, betrokken, liefdevol en fijn je zorg is.
Denk je nu: 'Ik wil ook ons unieke zorgverhaal vertellen, laten zien en voelen in beeld!'? Zet vandaag de eerste stap naar zichtbaarheid! Ik help je graag om op een authentieke manier patiënten en medewerkers aan te trekken.
Wil je met échte, krachtige fotografie laten zien wat raakt en je organisatie versterken?
5 tips voor effectieve marketing in de zorg
In de zorg werk je elke dag hard én met je hart. Met veel toewijding, aandacht en liefde doe je werk dat veel verder gaat dan die vier letters: zorg. Maar hoe maak je dat voelbaar voor mensen die niet dagelijks met zorg te maken krijgen of die jouw zorgbedrijf niet kennen? Dáár is marketing in de zorg, in de vorm van storytelling, belangrijk voor. Want met echte verhalen én echte beelden laat je zien wat telt: de expertise, de hoop, de kracht en de betrokkenheid van het zorgpersoneel.
Hoe pak je marketing in de zorg goed aan door verhalende fotografie te gebruiken? Deze 5 tips geef ik je graag mee.
1. Deel verhalen van patiënten
Wie kan er nu beter vertellen hoe het is om bij jouw zorgbedrijf een behandeling te ondergaan dan de patiënten zelf? Laat daarom patiënten hun ervaringen delen. Hoe ervaren zij jouw zorg? Hoe is het voor hen om hier te komen? Elke patiënt heeft een eigen verhaal. Een verhaal vol emotie dat herkenbaarheid schetst voor anderen.
Dus breng patiënten – ook thuis - in beeld. Letterlijk en figuurlijk. Laat hen aan het woord én leg hen vast op foto’s. Niet geënsceneerd op perfecte portretten, maar zoals ze zijn. Terwijl ze in jouw omgeving zijn of in hun eigen omgeving thuis zorg krijgen. Daarmee breng je de verhalen nog meer tot leven.
Jouw zorgorganisatie zit vol prachtige vertelwaardige verhalen. Die verhalen willen en mogen verteld worden.
2. Laat zien wie er in jouw zorgbedrijf werken
Veel (zorg)organisaties kiezen nog steeds voor stockbeelden op hun website, in folders en op social media. Ze gebruiken standaardbeelden die niet óp hun werkvloer gemaakt zijn. Dat is zó zonde! Jouw eigen mensen zijn juist vaak zo inspirerend. Als zorgbedrijf heb je veel te laten zien en te vertellen. Dat kun je pas echt over de bühne brengen als je jouw mensen en jouw werkomgeving laat zien.
Echte beelden zijn ook belangrijk om nieuwe zorgmedewerkers aan te trekken. Sollicitanten willen zien hoe het écht is om bij jouw organisatie te werken. Wie worden hun collega’s? Hoe ziet de werkomgeving eruit? Wat is de sfeer? Dat alles kun je alleen laten zien – en ook écht laten voelen – door juist die situaties die in real-time plaatsvinden, vast te leggen. Deze foto's inspireren meteen tot het vastleggen van persoonlijke verhalen.
Benieuwd naar verhalende foto's die impact maken en je helpen je bedrijf te versterken?
3. Kies voor ‘Day in the Life’-fotografie
Voor marketing in de zorg kun je voor allerlei soorten foto’s kiezen. Soms zie je op websites vooral geposeerde portretten of geënsceneerde foto’s. Uiteraard heb je die geposeerde foto’s óók nodig. Maar verder is ‘Day in the Life’-fotografie heel passend, omdat deze manier van fotograferen je de unieke kans geeft om de echt betekenisvolle momenten vast te leggen. Deze foto’s laten namelijk het échte zien en het zijn beelden die je weten te raken. Met een enkel beeld maak je de warmte al voelbaar die jouw zorgpersoneel heeft voor patiënten.
Hoe ‘Day in the Life’-fotografie werkt? Bij deze manier van fotograferen ben ik jouw persoonlijke fotojournalist.Niemand hoeft te poseren. We maken échte beelden. Ik leg als zorgfotograaf vast hoe de (zorg)professionals elke dag alles geven om mensen te helpen, te verzorgen en hun leven beter, leuker of draaglijker te maken. Ik loop een dag(deel) met jouw zorgprofessionals of patiënten (eventueel thuis) mee. Altijd zonder de zorg te verstoren en met veel respect voor alle betrokkenen. Zo krijg je herkenbare foto’s die mensen met jou verbinden en die emotie oproepen.
Hier word ik zó blij van!
Waarom jouw zorg echte foto’s verdient in plaats van stockfoto’s?
Corine, een medisch pedagogische zorgverlener biedt troost en houvast tijdens een pittige medische behandeling. Op deze foto is de vertrouwensband tussen de medisch pedagogische zorgverlener, het kind en de moeder duidelijk zichtbaar. De warmte en verbondenheid creëren een veilige omgeving. Zo mooi dat zorgfotografie deze essentiële momenten kan vastleggen. Het benadrukt het vertrouwen in de zorg en toont hoe (liefdevolle) zorg en aandacht hand in hand gaan. Dit is marketing in de zorg in zijn puurste vorm.
Wat zeggen zorgprofessionals over mijn foto’s?
Mijn klanten kunnen je nog meer vertellen over de waarde van echte beelden. Dit is wat Corine erover zegt. Zij werkt als medisch pedagogisch zorgverlener bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis:
“Jij weet de verschillende disciplines op zijn best te schieten. Ontzettend fijn om met jou samen te werken en op deze manier beeldmateriaal te hebben van het vak dat je zo graag uitoefent. Ik voelde mij zo trots toen ik de beelden zag. Zo zie je jezelf nooit!”
- Corine
5. Zorg voor een grote variatie aan beelden
Laat je foto’s maken voor je marketing in de zorg? Dan is het belangrijk dat je een variatie aan beelden hebt. Dus niet alleen maar portretten van mensen die je direct aankijken of alleen foto’s van de hele omgeving. Met mijn ‘Day in the Life’-aanpak zorg ik er altijd voor dat je een grote variatie aan beelden hebt, omdat ik me concentreer op een totaal verhaal in plaats van één specifiek beeld. Zo heb jij straks een beeldbank die je breed kunt inzetten.
Dat zie je bijvoorbeeld in mijn beeldbank voor het UMC Utrecht. Je krijgt niet alleen foto’s van mensen die in de camera kijken, maar ook foto’s van mensen die in gesprek zijn, behandelingen van patiënten, detailfoto’s of juist een foto van de werkomgeving. Ik sta zelfs weleens als fotograaf op de operatiekamer. Met gevarieerde foto’s kun je nieuwe werknemers, patiënten en hun naasten een goed beeld geven waar zij terechtkomen.
Waarvoor kun je mijn foto’s gebruiken in jouw zorgmarketing?
Schakel je mij in als zorgfotograaf? Dan zorg ik voor foto’s die inzetbaar zijn in verschillende marketinguitingen. Ik moedig klanten altijd aan om de foto’s breed in te zetten. Je kunt mijn foto’s bijvoorbeeld gebruiken voor:
- pagina’s op je website
- campagnes
- ‘Werken bij’-website en vacatures
- presentaties, posters en banners tijdens open dagen, seminars, congressen, evenementen, beurzen
- visuele ondersteuning voor trainingen en educatiemateriaal
- ter verduidelijking van de uitleg aan patiënten over de behandeling
- social media (LinkedIn, Facebook en Instagram)
- digitale content voor podcasts of videomarketing
- (interne) nieuwsbrieven
- mailings naar patiënten
- jaarverslagen
- brochures en folders
- patiëntverhalen
- artikelen in tijdschriften en media
- intranet
- fondsenwerving
We gaan voor zorgfoto’s die raken, boeien en binden
Met sterke marketing in de zorg laat je zien wat jouw zorginstelling zo bijzonder maakt. Vertel de verhalen van de patiënten, leg de deskundigheid van jouw zorgverleners vast en laat het team zien dat met zoveel liefde en aandacht aan het werk is. Maak de zorg zichtbaar door de juiste beelden in te zetten die laten zien wat jij als zorgprofessional doet. Zo voel je het verschil!
Een foto is meer dan een beeld. Het is een vastgelegd moment vol verhaal, dat ‘m vaak juist zit in de kleinste details en de connectie. Een verhaal dat de lezer emotioneert, vertrouwen geeft en iets over jouw zorginstelling zegt. Samen met jou ga ik voor foto’s die…
- …authentiek zijn.
- …echt zijn en daarmee een verhaal vertellen.
- …herkenning, vertrouwen en verbinding creëren bij de kijker.
- …jouw zorgbedrijf helpen te versterken.
- …duidelijk passen bij wat je doet en waar je voor staat.
- …je keer op keer kunt gebruiken, waardoor ze de investering meer dan waard zijn.
Dat mijn beelden dat effect hebben, hoor ik ook van klanten terug:
“Een ziekenhuisbezoek hoeft niet altijd vervelend en spannend te zijn, maar dat is moeilijk te begrijpen als je niet weet wat je te wachten staat. Door de gedetailleerde weergave en de prettige sfeer op de foto's zijn deze heel bruikbaar om toekomstige patiënten via de website of folders een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten tijdens een onderzoek bij de kinderfysiotherapeut of inspanningsfysioloog. Ik kan Sandra zeker aanraden voor zowel gezins- als bedrijfsreportages."
- Drs. Maaike Bolland-Sprong, Medisch kinderfysiotherapeut
Tijdens het interdisciplinair overleg met een ander ziekenhuis, via beeldbellen, staat er op de tafel een aangesneden bedanktaart van een patiënt. Dit gebaar van waardering benadrukt de verbinding en dankbaarheid die er heerst binnen de zorg. Een prachtig voorbeeld van hoe de menselijke kant van de zorg altijd voorop staat, zelfs tijdens professionele overleggen!
Wil jij jouw zorg delen met de buitenwereld?
Wil jij ook aan patiënten en nieuwe medewerkers laten zien wat er zich dagelijks binnen jouw zorgbedrijf afspeelt? Op een manier die oprechte aandacht en zorg laat zien, betrokkenheid uitstraalt en toont wat jouw zorgbedrijf uniek maakt? Als zorgfotograaf kom ik graag langs om verhalen vast te leggen die oprechte warme betrokkenheid laten zien waarmee jij nieuwe mensen aantrekt, vertrouwen wekt en mensen aan je bindt.
Ben jij op zoek naar die échte beelden? Bel of mail me om jouw wensen te bespreken. Dan gaan we samen voor een beeldbank die je voor al jullie marketing in de zorg kunt inzetten.