Personal branding-fotograaf: waarom ik geloof in échte, unieke foto’s voor jouw bedrijf?
Als ondernemer of bedrijf kun je niet zonder professionele en herkenbare foto’s. En daarmee bedoel ik zeker niet alleen een mooi headshot voor LinkedIn. Bij mijn personal branding-fotografie kijk ik veel verder dan dat. Met storytelling leg ik jouw merkverhalen vast op beeld. Zo krijgt de lezer direct een gevoel bij jou en je bedrijf. Zelfs al voordat ze je de hand schudden. Waarom ik geloof dat écht beter is dan perfect, ook voor ondernemingen? Ik leg het je uit. In tekst én met een aantal van mijn unieke personal branding-foto’s.
Wat doe ik als personal branding-fotograaf?
Als personal branding-fotograaf breng ik jou en je bedrijf in beeld. Niet met de zoveelste laptop-en-kop-koffie-foto’s of met enkel een professioneel LinkedIn-portret. Die foto’s kan ik zeker óók voor je maken. Maar ik vind het vooral belangrijk om jou te helpen aan een reeks unieke en oprechte beelden die jou en je bedrijf een gezicht geven. Die een verhaal vertellen dat aanspreekt. En die herkenning en vertrouwen opwekken bij je doelgroep, waardoor zij zich echt verbonden met je voelen. “Jij en je échte bedrijf vastgelegd” is niet voor niets mijn slogan.
Als ondernemer bén jij je bedrijf. Klanten kiezen niet alleen voor jou vanwege je diensten of producten. Ze kiezen ook voor je om wie jij bent en wat je uitstraalt. Dat vraagt om foto’s die je bedrijf versterken en waarmee je je websitebezoekers of social-media-volgers weet te raken, boeien en binden. Precies om die reden werken echte beelden beter dan stockbeelden of snelle ondoordachte fotoshoots die je tussen de bedrijven door doet.
Dit is hoe mijn opdrachtgever Tijs het verwoordt:
"Jeetje man, ik zit er echt van te genieten!
Ik zag stockfoto's die gekozen waren voor onze website en ik dacht "Nee! Dit moet anders…”. Ik wil foto's voor onze website die uniek en speciaal voor mij gemaakt zijn.
Echt fantastisch, Sandra! Ik ben serieus blij dat wij dit hebben gedaan. Jeetje man, ik zit er echt van te genieten!”.
Waarom professionele, échte beelden belangrijk zijn?
Of je nu een webshop runt, werkt als coach of trainer, een mkb-bedrijf hebt, een stichting runt of manager binnen een grote organisatie bent, foto’s mogen niet ontbreken om als persoon én als (personal) brand zichtbaar te zijn.
Misschien herken je het wel: je hebt veel tijd en aandacht in je nieuwe website gestoken. Je hebt wellicht al een contentkalender gemaakt voor je social media en ook je websiteteksten staan als een huis. Maar dan komt de volgende vraag: welke foto’s ga je gebruiken? Je kunt een paar foto’s opduikelen die je partner of een vriend ooit heeft gemaakt. Maar ja, die zijn niet echt bedoeld voor professioneel gebruik. Je kunt ook een oude vakantiefoto van je harde schijf plukken. Maar wat zegt dat over je bedrijf? En stockbeelden dan? Nee, die geven je bedrijf geen echt gezicht.
Mensen kopen van mensen.
Dus is het belangrijk dat JIJ (en je collega’s of medewerkers) in beeld zijn.
Die snelle foto’s of geposeerde headshots die je collega van je maakte, zijn zeker best leuk. Maar eerlijk? Er zit geen doordacht verhaal achter. Ze sluiten niet naadloos op elkaar aan. Het past ook niet bij wat jij wilt uitstralen. Je wilt dat mensen jou zien en voor jou kiezen. Dat je professionaliteit uitstraalt en consistent bent in al je beelden. Je wilt voorkomen dat je website en social media een ratjetoe worden aan beelden en kleuren. Met professionele foto’s die één rode draad vormen, wek je herkenning op. Daardoor zullen mensen eerder voor jou kiezen of juist aan jou denken.
Wat levert betekenisvol beeldmateriaal jou op?
Een personal branding-fotograaf schakel je niet zomaar in. De foto’s moeten helpen om een betrouwbare en persoonlijk professionele indruk achterlaten. Daar help ik je bij. Met mijn sprekende échte beelden kun je je socials, website, folders en andere promotiemiddelen versterken.
Als fotograaf ga ik voor betekenisvol beeldmateriaal. Daarmee…
…trek jij de aandacht van klanten.
…geef je kleur en persoonlijkheid aan je bedrijf.
…ben je op een consistente manier online zichtbaar.
…creëer je herkenning bij volgers of bezoekers.
…neemt je online zichtbaarheid toe.
…wek je meer vertrouwen bij je doelgroep.
…is het makkelijker om mensen aan je te binden.
…zit je nooit meer om goed beeldmateriaal verlegen.
Denk je nu “Yes, dat wil ik ook!”? Ook jou help ik graag om je (ondernemers)verhalen te vertellen, zodat je op een authentieke manier je ideale klanten aantrekt.
Neem het verhaal van Romy
Zo schakelde Romy mij in als personal branding-fotograaf. Zij werkt als freelance tekstschrijver en had al 5 jaar dezelfde foto’s op haar website staan. Op elke foto zat ze in een blazer achter een laptop of met een kop thee in haar handen. De foto’s waren zeker leuk, maar ze was er op uitgekeken. Ze vond die eerdere foto’s cliché en te formeel. Romy zocht meer kleur in haar beelden. De foto’s moesten meer “Romy” worden. Authentiek dus. Wel professioneel, maar niet meer zo standaard als eerst. In haar contact met klanten is ze informeel. Dat mochten de foto’s ook uitstralen.
Samen dachten we verhalen, routines en werkzaamheden uit die Romy in beeld kon brengen. “Hoe zien je werkdagen eruit?”, vroeg ik haar. Zo kwamen we erachter dat ze bijvoorbeeld helemaal niet de hele dag tikkend achter een laptop zit, maar ook veel interviews afneemt bij klanten. Ook is ze creatief en kleurrijk. Dat alles wilden we meer in beeld brengen. Samen kwamen we tot meerdere verhalen om op beeld te vertellen. Zo maakten we foto’s met houten letters om haar voorliefde voor spelen met taal uit te beelden. En op sommige foto’s zie je haar in gesprek met een klant.
Ook maakten we beelden om specifieke diensten in beeld te brengen. Zo gebruikt ze de foto’s met het vergrootglas om te laten zien dat ze teksten schrijft die vindbaar zijn in Google. En de foto’s met het woord ‘Blog’ passen bij haar blogabonnementen voor bedrijven. Het resultaat is een beeldbank met allesbehalve standaard-branding-beelden. Passend bij wie ze is en passend bij haar vrolijke huisstijlkleuren. De foto’s waren precies wat ze nodig had om haar website en social media een kleurrijke opfrisser te geven en bij haar personal brand te laten passen.
Benieuwd naar mooie en passende fotografie? Kijk dan zeker eens op Romy Veul's website. De fotografie geeft haar website kleur en een frisse boost, waardoor haar passie en expertise direct zichtbaar zijn. Een kijkje op haar site laat je meteen voelen wat Romy voor jou kan betekenen. Ga het ervaren!
“De foto's zijn mooier dan ik voor ogen had. Het lukt jou vooral om heel spontane foto’s te maken waarop ik echt mezelf ben. Je denkt vooraf heel goed mee welk verhaal we op de foto’s wilden laten zien. Het resultaat is dat mijn site nog beter bij me past en dat ik nooit meer zonder passende foto’s op social media zit. Ik kan jou, Sandra, zeker aanraden als je een goede fotograaf zoekt met oog voor verhaal en met oog voor jou.”
Romy | Freelance tekstschrijver
Waarvoor gebruik je de personal branding-beelden?
Schakel je mij in als fotograaf voor jouw onderneming ? Dan zorg ik voor foto’s die je kunt blijven gebruiken. Als ondernemer of bedrijf heb je altijd beelden nodig om consistent aanwezig te zijn. Gelukkig zijn mijn beelden breed inzetbaar. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken voor:
- pagina’s op je website
- social media als LinkedIn, Instagram en Facebook
- mailings
- een eigen e-book of whitepaper
- flyers of folders
- je visitekaartjes
- een profielfoto (voor je e-mail, WhatsApp, LinkedIn, etc.)
Ik ga voor échte foto’s van jou en je bedrijf
Wat mijn manier van personal branding-fotografie anders maakt? Ik geloof dat écht leuker is dan perfect. Natuurlijk behoort een foto waarop je geposeerd achter je laptop zit soms ook tot de beeldbank. Maar verder geloof ik als documentaire-fotograaf in échte beelden. De persoon die mensen zien op jouw foto’s, komt dan overeen met hoe je echt bent. Daardoor voelen mensen een klik met je.
Bovendien vertellen echte foto’s een verhaal. Ze laten zien hoe jouw werkdagen eruitzien. Hoe je bent als je aan het werk bent. Of wat bijzondere dingen zijn aan jou. Drink jij bijvoorbeeld altijd tijdens het werk een cappuccino met havermelk? Dan zetten we ook die op de foto. Ben je een enthousiaste trainer? Dan proberen we foto’s te maken terwijl je gepassioneerd een training geeft. Zo spat het enthousiasme dat jij hebt voor je vak ook echt van de foto’s af.
Verder denk ik graag out of the box voor brandingfoto’s die net even anders zijn. Ben jij bijvoorbeeld een coach voor mensen met stressklachten? Dan kunnen we een foto maken waarop je kijkt alsof je gestrest bent. Ga je vaak met trainingsdeelnemers het bos in? Dan maken we foto’s in het bos. Is het strand voor jou een speciale plek? Laten we daarnaartoe gaan voor de reportage! Zo kun je je verhalen niet alleen in tekst delen, maar heb je er ook altijd passende beelden bij.
Nog een voordeel van mijn storytelling-aanpak waarbij ik jou volg bij wat je doet? Een fotosessie voelt comfortabel en natuurlijk, ook als je het vooraf spannend vindt. Je kunt gewoon doen wat je het liefst doet. Dat levert de mooiste, échte beelden op.
Kijk zeker eens op de website van de Utrechtse Pedagogen. Alle beelden sluiten perfect op elkaar aan, en ik heb hen met veel plezier geholpen bij het plaatsen van de foto's én het moderniseren van hun website. Het resultaat mag er zijn!
Hoe ga ik te werk als personal branding-fotograaf?
Gaan we samen foto’s maken voor jouw personal brand? Leuk! In 7 stappen werken we toe naar een unieke en persoonlijke beeldbank:
- Kennismakings- en strategiesessie. Wie ben jij? Wat wil je bereiken met de branding-fotografie? Wat vind je belangrijk? Ik leer jou en je wensen graag beter kennen, en natuurlijk stel ik ook mezelf voor. Zo kun je kijken of ik de juiste fotograaf ben voor jou.
- De voorbereiding. Dankzij een goede voorbereiding halen we alles uit de fotoreportage. Mijn inspiratieplan helpt je om een concreet beeld te krijgen bij jouw verhaal en bij wat je in beeld wilt brengen.
- Strategie- & planningssessie. Samen gaan we dieper op je verhaal of verhalen in. Een succesvolle fotoreportage valt of staat bij de juiste voorbereiding. Daarom bespreken we wat er vóór de fotosessie nodig is. Denk aan locaties regelen of mensen om toestemming vragen.
- Dé reportage. Yes, dit is mijn favoriete onderdeel van het proces: we gaan jouw verhalen vertellen in beeld. We gaan voor een geslaagde dag met een nóg geslaagder resultaat.
- Jouw foto’s in de galerij. Spannend! Je ontvangt de online galerij met jouw foto’s. Ik maak een eerste selectie, zodat je alleen de echt goede foto’s te zien krijgt. Nu mag jij de foto’s kiezen die er voor jou het meest uitspringen.
- Oplevering beeldbank. De gekozen foto’s bewerk ik voor je en stuur ik je toe. Nu heb jij een uitgebreide beeldbank met professionele foto’s die je opnieuw en opnieuw kunt gebruiken.
- Natuurlijk hebben we na afloop contact. Is alles naar wens? Kan ik nog iets voor je betekenen, los van je heel veel plezier wensen met jouw persoonlijke branding-beeldbank?
We gaan voor beeldverhalen
We gaan niet voor standaard, maar voor authentieke beelden. Ik verdiep me uitgebreid in jouw bedrijf of verhaal. Juist zo kunnen we beeldverhalen maken die mensen raken, boeien en binden. Ik help je aan een gevarieerd aanbod aan beelden, zodat je altijd passende beelden hebt om in je online uitingen te gebruiken.
Ik maak foto’s die:
- …passen bij wie je bent, wat je doet en hoe je werkt.
- …authentiek (dus écht “jou”) zijn.
- …je merk en bedrijf versterken.
- …mogelijke klanten, cliënten of werknemers aanspreken.
- …passen bij je verhaal, dienst of product.
- …je keer op keer kunt gebruiken, waardoor ze de investering meer dan waard zijn.
- …je vol trots met de buitenwereld deelt.
Benieuwd naar kinesiologie? Bezoek zeker de website van Marlies van West. De fotografie voegt echt iets toe en versterkt de uitstraling van haar site.
Het resultaat? Jij zit nooit meer om foto’s verlegen
Eén ding is zeker na onze fotoreportage(s): dankzij een goed gevulde beeldbank heb jij alles in huis om consistent en professioneel in beeld te verschijnen. Op je website, op social media, in je mailings, in je gratis weggever en waar je maar wilt. Zo kun je direct vertrouwen opwekken en herkenning bij je bezoeker opbouwen.
Je krijgt altijd meer dan genoeg foto’s om voortaan consistent zichtbaar te zijn op social media en je website te vullen met prachtige, persoonlijke beelden. En dat allemaal zonder dat je je partner steeds lief hoeft aan te kijken om alwéér een kiekje van je te maken.
Zullen we gaan voor branding-beelden met de WAUW-factor?
Bij mijn foto’s bied ik altijd de WAUW-garantie. Oftewel: de garantie dat je iets bij de foto’s voelt zodra je ze ziet. Dat je er blij mee bent, erdoor ontroerd wordt, van enthousiasme een gat in de lucht springt of gewoonweg denkt “Wauw!”. Oftewel: dat jij staat te popelen om jouw unieke beelden overal te gebruiken.
Ben jij klaar om jezelf en je bedrijf in beeld te brengen met authentieke beelden waarmee je opvalt en mensen aan je weet te binden? Bekijk mijn pakketten en ontdek hoe ik jou kan helpen.
“Ik zocht een fotograaf bij wie ik me vrij en op mijn gemak zou voelen. Dit was voor mij allerminst vanzelfsprekend. Sandra bleek heel ongedwongen en humoristisch te zijn en toonde veel inlevingvermogen. Ze nam de tijd om mij, mijn werk en mijn behoefte qua beelden te leren kennen.
Sinds de samenwerking met Sandra is mijn weerstand om foto’s te laten maken van mezelf en mijn trainingsgroepen verdwenen. Ze heeft de sfeer van mijn trainingen weten vangen in talrijke mooie, grappige en persoonlijke momenten en beelden. Ik kan haar zeker aanbevelen.”
Jos | Coach & trainer
Wil je meer van mijn werk zien?
Bekijk de branding-foto’s en zakelijke portretten in mijn portfolio. En bekijk ook zeker de foto’s die ik eerder maakte voor zorg en wonen. Die geven je een goed beeld bij mijn unieke, natuurlijke manier van fotografie.
Sta jij te springen om nieuwe beelden voor je website of social media? Bel of mail me. Dan gaan we samen voor een beeldbank die jij vol trots en met plezier gebruikt.