Je plaatst je profielfoto vaak op meerdere plaatsen op het internet, op social media, zakelijke netwerken. Zoals in het dagelijks leven, wil je een eerste goede indruk maken toch? Een profielfoto bepaalt de eerste indruk die iemand van je heeft (als diegene je niet eerder ontmoet heeft). Het is het eerste wat opvalt, het eerste waar naar gekeken wordt als iemand op jouw profiel terecht komt. Wanneer je goed wilt overkomen op LinkedIn, Twitter, Facebook of zelfs op je CV, dan is een goede profielfoto dus belangrijk.
Wordt het niets eens tijd om kritisch naar jouw profielfoto te kijken?! Ben jij toe aan een nieuwe portretfoto dan wel profielfoto? Waarom dan niet gelijk een professionele laten maken?!
Als ondernemer wil je herkenbaar zijn als bedrijf naar je klanten toe. Of je wilt een persoonlijke uitstraling creëren voor je website. Als bedrijf is je profielfoto onderdeel van je huisstijl. Je kunt voor jezelf bepalen wat en hoe je dat wilt uitstralen. Door dezelfde professionele foto (of foto uit dezelfde serie) op verschillende sociale netwerken te gebruiken vergroot je ook de herkenning (alleen dan geen iPhone vakantiekiekje op LinkedIn 😉 ).
Laat los. Probeer niet iets te zijn of uit te stralen wat je niet bent. Wees jezelf!
En dan … schouders naar achteren, oren of voorhoofd naar voren, kin iets naar beneden, glimlach vriendelijk en kijk in de camera.
Op een profielfoto is het wel verstandig om duidelijk zichtbaar in beeld te zijn. Je gezicht is namelijk het punt van herkenning. Het zien van jouw gezicht en voornamelijk ogen, zorgt voor het creëren van een connectie. Super logisch als je nagaat dat je bij een live-gesprek altijd elkaar in de ogen kijkt. De optimale profielfoto, bijvoorbeeld bij Twitter, is er eentje waarbij jouw ogen de lezers de goede kant opstuurt, namelijk naar je tweets. En als je een foto kiest waarbij je open lacht (warmte, hoeft niet overdreven zoals de ‘Prodent lach’) of waar in elk geval een twinkeling in je ogen zit (denkt aan iets leuks), dan wekt dit gelijk meer vertrouwen.
Gebruik geen oude foto, stel je voor dat iemand je niet herkent?! Een pasfoto maakt ook geen goede profielfoto omdat je daarop niet mag lachen.
Gravatar
Een mooie hulp voor online herkenning is Gravatar. Op dit platform kun je een profielfoto koppelen aan je e-mailadres. Als je op een blog waar Gravatar is ingeschakeld een reactie plaatst dan wordt automatisch jouw foto toegevoegd die gekoppeld is aan het e-mailadres.
Gravatar is onderdeel van hetzelfde bedrijf als WordPress. Dit betekent dat als je een reactie plaatst op een WordPress blog of site je foto bij de reactie wordt geplaatst.
Een profielfoto voor Sharon
Voor Sharon, een prachtige zelfverzekerde professional, heb ik een serie nieuwe profielfoto’s gemaakt. Het resultaat van de fotosessie zie je hieronder!
En het is belangrijk om ook lol te hebben! Wellicht niet de eerste keuze voor een LinkedIn, maar deze doen het vaak heel goed op Facebook, als profielfoto voor je persoonlijke pagina.
Ook is het leuk om eens wat anders te laten zien. En op Facebook, op jouw persoonlijke pagina, kan dat ook! Daar heeft deze foto hieronder het zeer goed gedaan :).
En zij is een bikkel, want het was zeer koud!
ENGLISH
You often place your profile picture on multiple sites on the Internet, social media, or business networks. And like in everyday life, you want to make a good first impression right? A profile picture determines the first impression someone has of you. It’s the first thing you notice, the first you look at on someone’s profile. If you want to look good on LinkedIn, Twitter or Facebook, even your resumé, a good professional profile picture is very important.
Is it not about time to critically look at your profile picture ?! Are you ready for a new portrait or profile picture? Why not let a professional photographer take it?!
As a business man or woman you want to be recognized by your customers. Or you would like to add a personal touch to your website. As a business your profile picture is part of your corporate identity. You can decide for yourself what and how you want to be portrayed. Using the same professional photo (or photos from the same serie) on various social networks also increases the recognition (only do not put your iPhone vacation picture on LinkedIn 😉 ).
Relax. Try not to be someone or radiate something you are not. Be yourself!
And then … shoulders back, ears or head forward, chin slightly down, friendly smile and look in the camera.
In a profile picture it is wise to be clearly visible in the picture. Your face is actually the point of recognition. The look on your face and essentially eyes, will create a connection. Makes sense, right, when you consider that you always look each other in the eyes when talking live to one another. The optimal profile picture, for example on Twitter, is the where your eyes send readers in the right direction, namely towards your tweets. And when you choose a photo where you are open and smiling (warmly, do not exaggerate with a Prodent like smile) or at least have a twinkle in your eyes (think of something nice), it generates confidence and trust.
Do not use and old picture, imagine what would happen if someone doesn’t recognize you?!
Profile picture for Sharon
For Sharon, a beautiful confident professional, I made a serie of new profile pictures. You can see the results of the photoshoot above! And of course you also should have loads of fun 😀 !
Gravatar
A great help for online recognition is Gravatar. On this platform you can combine a profile picture to your email address. If you’re on a blog that enables Gravatar responses, your photo associated with the email address is added automatically.
Gravatar is part of the same company as WordPress. This means that if you place a comment your picture is posted in the response on a WordPress blog or site.