Mijn klantsysteem uitgelegd
Alles in één: een mooie 'hopelijk met zo min mogelijk gedoe' klantervaring
Van je eigen account to gebruik
galerijen uitgelegd
Ik gebruik een klantsysteem waar ik alles in bijhoud. Je hebt je eigen klantaccount waarmee je kunt inloggen en alle details van de reportage(s) bij de hand hebt.
Hieronder staat uitgelegd:
- Je account & klantportaal
- Toegang tot galerij(en)
- Favorieten aangeven
- Foto's downloaden
Wanneer je uitleg mist laat het mij weten dan vul ik het aan.
je account & klantportaal
Wanneer je een reportage mij boekt en ik je invoer als klant in mijn klantsysteem (SproutStudio) dan ontvang je van mij (=het systeem) een mail met je USERNAME en de mogelijkheid om een wachtwoord in te stellen voor je KLANTPORTAAL, waardoor je je account activeert binnen dit systeem. Bewaar deze mail goed.
NB: Vrijwel onder alle mails staat de inlog link naar het klankportaal alleen weet ik je wachtwoord natuurlijk niet.
Dit is het scherm wat je krijgt en daar vul je je USERNAME in en je wachtwoord (als je die al hebt ingesteld en anders krijg je scherm waar je dit kunt doen):
Wanneer je inlogt in je klantportaal dan zie je het volgende:
- als je meerdere reportage(s) hebt zie je een scherm met allemaal vakjes met de namen van de reportage(s). De namen zijn hoe ik je reportage(s) heb ingeboekt (scherm 1).
- als je doorklikt via het eerste scherm of als je bv. voor de eerste keer klant bent dan zie je gelijk alle details van je reportage (scherm 2 zakelijk & scherm 3 particulier).
Toegang tot galerij(en)
Als klant zijn twee manier om toegang te krijgen tot een galerij. Dit is belangrijk om te weten e/o door te hebben omdat het van invloed is zodra je beelden wilt gaan downloaden; namelijk de grootte van de foto's. Als je een galerielink invoert dan zal hoogstwaarschijnlijk (zeker de eerste keer) dit scherm opkomen.
met een mailadres
Er kan in een galerij ingelogd worden middels een wachtwoord (boven inlogvenster staat dan "Gallery password" - zie plaatje hierboven). Het wachtwoord voor elke galerij (vanaf 2023) is: Stokmans.
De link van de galerij en dit wachtwoord geef je aan
- mensen waar je de foto's aan wilt laten zien en die kleinere bestanden mogen downloaden (meestal voor eigen persoonlijk gebruik - ligt eraan wat wij daarover afspreken - daar moet ik dan nog wat voor instellen),
- favorieten kunnen aangeven of
- goedkeuring moeten geven op gekozen foto's.
LET OP: Wanneer je als klant middels deze weg inlogt en je wilt foto's downloaden dan kun je alleen foto's downloaden met de aangegeven 'preset' (=voorinstelling). Dus als je klant bent en je krijgt bij mij volledige resolutie beelden download je foto's dan NIET via deze weg, maar via je klantaccount.
Je kunt in de galerij nog wel inloggen op je klantaccount middels poppetje-icoon in de rechter bovenhoek. Zie de plaatje hieronder. Je komt dan in het beginscherm van galerij.
Met je klantaccount
Met inloggen via je klantaccount kom je dus op je klantportaal waar alle details van je reportage(s) staan. Daar zie je de galerij(en) en als je daar op klikt kom je erin. Je zal dan een of meerdere mappen zien staan.
LET OP BELANGRIJK: Alleen via je klantaccount kun je de foto's op de juiste (grote) resolutie downloaden.
NOTABENE: Wanneer je als zakelijk klant een collega hebt die de beeldbank gaat vullen met de foto's uit mijn reportage(s) dan kun je zijn/haar naam en mailadres aan mij doorgeven. De collega wordt als CONTACT toegevoegd aan de betreffende reportage(s) zodat hij/zij via zijn/haar klantportaal de galerijen kan zien en de beelden op juiste formaat kan downloaden.
Favorieten aangeven
Nu het leukste deel: favorieten uitzoeken voor je Storytelling Beeldbank of voor je fotoalbum! Hieronder zie je het 'werkproces' hoe ik het met de meeste klanten heb afgesproken.
Zakelijk
Wanneer ik een branding reportage af heb zal ik als eerste een selectie maken. Alles met ogen dicht (behalve in een duidelijke lach) en onscherp, op onderdelen van de foto waarop ik dat niet wil, gaan eruit.
Meestal pick ik hier al mijn favoriete momenten uit.
Dan selecteer ik op een vorm van 'interactie' en connectie, dynamiek, beweging en e/o 'spanning' (gezichtsuitdrukking, lichamelijk of wat er in de omgeving gebeurd) ...
Je zal misschien denken "zoveel foto's om uit te kiezen?". Ja, dat klopt. Ik weet natuurlijk niet precies welke houdingen, gezichtsuitdrukkingen etc je zouden willen 'gebruiken' e/o wat je nodig hebt.
evenementen & Particulieren Day in the Life
Voor de evenementen en mijn particuliere klanten maak ik een selectie van de beste momenten en die ga ik bewerken. Dan maak ik, afhankelijk van je pakket, een prachtige slideshow en die krijg je dan als eerste te zien. Zo vaak krijg ik dan dit soort berichten:
Voor de families wordt het uitzoeken van de foto's voor jullie prachtige fotoalbum als tastbare herinnering van dit moment uit jullie levens wel superleuk om te doen, toch?!
Stap 1: Favorieten kiezen
Stap 2: Favorieten aan mij doorgeven
Let op
Als je favorieten hebt ingediend bij mij (via dus de knop "Send to Photographer"), je gaat nog eens kijken en aanpassingen doen en je klikt nogmaals op de knop, dan zie ik alleen wat je de laatste keer hebt 'opgestuurd'.
Een voorbeeld particulier:
Je wilt twee albums. Je gaat na de eerste selectie en verzending van favorieten voor fotoalbum #1, de favorieten voor fotoalbum #2 doen. Je drukt nogmaals op de "Send to Photographer". Ik zie dan alleen de favorieten voor #2.
Work-around:
- je pakt een ander mailadres om de favorieten van fotoalbum #2 aan te geven. Aan de achterkant van mijn klantsysteem zie ik dan de favorieten op de twee mailadressen.
- je geeft mij een seintje, nadat je op de knop de knop "Send to Photographer" hebt gedruk' dat je de foto's voor fotoalbum #1 af hebt. Ik maak daar een aparte 'folder' van in de galerij en zal je een bericht sturen dat je aan de slag met het volgende fotoalbum. Wanneer je foto's van #1 niet bij fotoalbum #2 wilt zul je ook foto's moeten 'ontharten'.
foto's downloaden
Een dan nu is de tijd aangebroken om de foto's voor je Storytelling Beeldbank of van je (Day in the Life) reportage te downloaden! <<DANSJE>>
Optie 1: Per foto downloaden
Optie 2: Hele folder downloaden
Verschil tussen downloads
Zoals hierboven aangegeven let goed op of je bent ingelogd als klant in dit klantsysteem - dus met je username en eigen wachtwoord - of met je emailadres en het galerij wachtwoord die ik je heb gegeven. Als je de juiste resolutie wilt hebben (dus die bij het pakket hoort) dan moet je ingelogd zijn met je klantaccount!
Hiernaast laat ik even verschil zijn tussen de downloads van een zakelijke branding klant - met preset 2000px en FULL RES (volledige resolutie). Als particulier krijg je je beelden op A4 print formaat (4000px).
Let op
Als je een (particuliere) klant bent waar ik meerdere formaten aanlever let dan even op het volgende. Als je meerdere folders download (bv. eentje for web formaat) geeft het systeem de downloadfolders dezelfde naam (elke keer wel met volgnummer). Dus voor je eigen archief is het belangrijk dat je de folders hernoemt zodat je weet welke bestanden welk formaat hebben en dus waar ze geschikt voor zijn om te gebruiken.
Heel plezier met je foto's!!
Wanneer je vragen hebt of je loopt ergens tegenaan wat bijvoorbeeld onduidelijk is of niet hier staat uitgelegd, laat het mij ajb weten. Dat stel ik zeer op prijs want dan kan ik deze pagina aanvullen!
Sandra is een award winning documentair familiefotograaf. Ze is gespecialiseerd in het vastleggen van het alledaagse momenten met alle emoties die daarbij gepaard gaan zodat ze een blijvende herinnering voor je vormen. "Het echte leven, vastgelegd. Want echt ís perfect", is haar motto.
Sandra's Day in the Life fotoalbums zijn een echt geschenk voor jezelf en je dierbaren. Een tastbare herinnering, voor nu en later.
Zij is ook de fotograaf voor Stichting Hartekind en heeft al tientallen gezinnen met kinderen met hartproblemen gefotografeerd door heel Nederland voor haar Project Hartekind. Zij hoopt met de emoties die haar foto's oproepen mensen in hun hart te raken om geld te doneren voor meer onderzoek naar hartafwijkingen, zodat de overlevingskansen en de kwaliteit van het leven van deze Hartekinderen verbetert.
Volg mij op social media